Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

Raadsvergadering 24 mei 2022

dinsdag 24 mei 2022

19:30 - 23:00
Locatie

Raadszaal

Voorzitter
Burgemeester Mark Buijs

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2

    Bij dit agendapunt wordt de raad voorgesteld om het raadsvoorstel regiovisie jeugdhulpregio WBO van de agenda af te halen. Aanleiding is de brief van het college van 17 mei over de voortgang van de regiovisie en de inkoopstrategie. Het college stelt daarin voor om de regiovisie nog niet vast te stellen en eerst een debatbijeenkomst over dit onderwerp te organiseren

    Besluit

    De raad besluit unaniem om het raadsvoorstel Regiovisie jeugdhulpregio West Brabant Oost (agendapunt 6) van de agenda af te halen.

  3. 3

    Besluit

    De raad stelt de besluitenlijsten van de vergaderingen van 29 en 30 maart 2022 ongewijzigd vast

  4. 4

    Voorgesteld wordt te besluiten zoals in de lijst ingekomen stukken (LIS) is aangegeven.
    De lijst is vanaf de dag van de vergadering als bijlage bij dit agendapunt gevoegd.


    De ingekomen stukken kunt u, ook tussentijds, raadplegen op de website van de gemeenteraad van Oosterhout (https://oosterhout.bestuurlijkeinformatie.nl/Reports/Details/ba557b51-b8bd-452b-a27b-a9af083e0261)

    Besluit

    De raad besluit conform het voorstel over de aan de gemeenteraad geadresseerde brieven.

  5. 5

    Besluit

    De raad schrijft een brief naar de autoriteiten van Iran.

  6. 6

    NB : toelichting bij agendapunt 2 vaststellen agenda.


    De regiovisie voor de jeugdhulpregio West Brabant Oost (hierna: WBO) dient als basis om:
    a) een nieuwe wijze van contractering te ontwikkelen, welke bijdraagt aan de doorontwikkeling van het zorglandschap;
    b) door te ontwikkelen naar een nieuwe governance-structuur die passend is en daarmee de effectiviteit van de regionale samenwerking bevordert.


    Sinds 2015 organiseert de gemeente Oosterhout in regioverband de niet vrij toegankelijke jeugdhulp die de schaal van een individuele gemeente te boven gaat. In jeugdhulpregio WBO werken alle partijen (gemeenten, jeugdhulpaanbieders, onderwijs en andere partners) samen om de kwaliteit en de jeugdhulp op de juiste plek continu te verbeteren. De Regiovisie Jeugdhulpregio WBO is een samenvatting van de waarde van ons collectief. Daarnaast beschrijft deze regiovisie de governance: op welke manier leggen we onze samenwerking vast? Met onze regiovisie voldoen we aan de Norm voor Opdrachtgeverschap. Deze regiovisie is noodzakelijk om met een consistente koers de kwaliteit en de effectiviteit van jeugdhulp te verbeteren.
    In de basis blijft de bedoeling van de jeugdhulp hetzelfde: de ontwikkeling van het kind bevorderen, zijn veiligheid waar nodig herstellen en problemen van het kind of binnen het gezin verminderen. Hierdoor kunnen gezinnen en kinderen beter deelnemen aan de samenleving. De verdere ontwikkeling van de transformatieopgave, de ontwikkeling van de jeugdhulpvraag in WBO en de geleerde lessen in voorgaande jaren leiden wel tot nieuwe uitgangspunten ten behoeve van:
    - de samenwerking met jeugdhulpaanbieders alsook
    - de uitwerking van de inkoopstrategie.
    Daarnaast verbindt de visie de vijf gemeenten van jeugdhulpregio WBO: Altena, Breda, Drimmelen, Geertruidenberg en Oosterhout. Regionale binding biedt onze jeugdhulpaanbieders een meer efficiënte en effectieve werkwijze.

    Besluit

    De raad heeft bij agendapunt 2 (vaststellen agenda) unaniem besloten dit voorstel van de agenda af te halen.

  7. 7

    Het college heeft op 17 mei een besluit genomen over het bestemmingsplan Bunthoef en daarbij geheimhouding opgelegd op een financiële bijlage. De raad moet die geheimhouding in de eerste raadsvergadering na dat collegebesluit bekrachtigen. Daarom is bijgaand raadsbesluit opgesteld.
    Het raadsvoorstel over het bestemmingsplan Bunthoef staat gepland voor de raadsvergadering van 21 juni 2022.

    Besluit

    Voorgesteld besluit:

    1. gelet op het bepaalde in artikel 25, derde lid, Gemeentewet, de door het college opgelegde geheimhouding ten aanzien van de bijlage bij het raadsvoorstel vaststelling bestemmingsplan “Oosterhout-Zuid 2017, herziening 4 (Bunthoef)” (memo financiën) op grond van het belang genoemd in artikel 5.1, lid 2 onder b van de Wet open overheid te bekrachtigen.

    Besluit over het voorstel:
    Unaniem akkoord (hamerstuk).

  8. 8

    De overheid kan rechtmatig handelen en toch schade veroorzaken. Bij het vergoeden van schade onderscheidt de gemeente nu nog twee vormen: planschade (bij planologische besluiten) en nadeelcompensatie (bij overige besluiten of feitelijk handelen). Beide vormen worden op dezelfde wijze afgehandeld. Planschade is al geregeld in een verordening; nadeelcompensatie niet.
    Met deze verordening worden beide vormen van schadevergoeding samengevoegd. De verordening biedt duidelijkheid over de procedure. De werkwijze blijft ongewijzigd. Het betreft een beleidsneutrale overgang naar de omgevingswet; de verordening treedt in werking tegelijkertijd met de omgevingswet.

    Besluit

    Voorgesteld besluit:

    1. de ‘Verordening nadeelcompensatie 2022’ vast te stellen;
    2. deze verordening in werking te laten treden tegelijk met de inwerkingtreding van de Omgevingswet.

    Besluit over het voorstel:
    Unaniem akkoord (hamerstuk).

  9. 9

    Zoals het er nu naar uitziet gaat de Omgevingswet (Ow) per 1 januari 2023 van kracht worden. De Ow vervangt de huidige Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Daarom is een wijziging nodig van de verordening die de kwaliteit regelt voor de vergunning-, toezicht- en handhavingstaken in de fysieke leefomgeving. Feitelijk betekent het dat de huidige verordening, ‘Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht gemeente Oosterhout’ wordt ingetrokken per de datum dat de Ow in werking treedt. Op dat moment treedt de nieuwe verordening in werking.
    Het betreft een beleidsneutrale omzetting, waar geen nieuwe keuzes worden gemaakt; alleen de terminologie is aangepast om aan te sluiten bij de Omgevingswet.

    Besluit

    Voorgesteld besluit:

    1. de Verordening uitvoering en handhaving omgevingsrecht gemeente Oosterhout vast te stellen, waarbij deze in werking treedt bij inwerkingtreding van de Omgevingswet.

    Besluit over het voorstel:
    Unaniem akkoord (hamerstuk).

  10. 10

    Op het perceel Veerseweg 54e mag nu één grote woning worden gebouwd. De eigenaar wil dit perceel splitsen in twee afzonderlijke woonpercelen. Daarom is een ontwerpbestemmingsplan opgesteld. Het ontwerp is getoetst aan de regelgeving en het bijzondere karakter van het gebied; twee kleinere woningen passen daar beter bij. Het ontwerpbestemmingsplan heeft van 3 februari tot en met 16 maart ter inzage gelegen en is voorgelegd aan de Monumentencommissie, vanwege de ligging in het beschermd stadsgezicht Heilige Driehoek. Er zijn vijf zienswijzen ingediend, die gemeenschappelijk hebben dat ze ingaan op de toename van het bouwvolume ten opzichte van het huidige bestemmingsplan. Deze zienswijzen zijn aanleiding om het plan gewijzigd vast te stellen, zodat een verdere verstening van dit karakteristieke gebied wordt voorkomen. De wijziging is toegelicht in de reactienota zienswijzen (bijlage 6).

    Besluit

    Voorgesteld besluit:

    1. ten aanzien van de ingediende zienswijzen en de voorgestelde wijzigingen, te besluiten conform het gestelde in de “Reactienota zienswijzen ontwerpbestemmingsplan Leijsenakkers, herziening 1 (Veerseweg 54e)”;
    2. het bestemmingsplan “Leijsenakkers, herziening 1 (Veerseweg 54e)” gewijzigd vast te stellen;
    3. voor dit bestemmingsplan geen exploitatieplan vast te stellen.

    Besluit over het voorstel:
    Akkoord met 24 stemmen voor (GB-GL-VVD-VHO-D66-LOeS-PvdA) en 5 stemmen tegen (GBV-CDA).

  11. 11

    Dorpsbelang Den Hout heeft een woningbouwstrategie voor dat dorp opgesteld. Die strategie is de basis voor het voorstel om de komende jaren in Den Hout woningbouw mogelijk te maken op de locatie van v.v. Irene en op erven van voormalige boerderijen via:


    a. het opstarten van een CPO-project op de locatie van v.v. Irene, nadat de verplaatsing van de voetbalvereniging een feit is, waarbij voor deze locatie geldt dat:

    • het uitgangspunt is dat de kosten voor het nieuwe sportpark en het bouw- en woonrijp maken van de te ontwikkelen nieuwe woningbouwlocatie in zijn geheel moeten worden gedekt vanuit de grondopbrengst van woningbouw op het huidige hoofdveld van v.v. Irene en de reservering in de uitvoeringsplanning voor de renovatie van de huidige accommodatie;
    • indien mocht blijken dat niet alle woningen in CPO kunnen worden gerealiseerd binnen een periode van 2 jaar, de gemeente het recht behoudt het overige gebied te (laten) ontwikkelen via projectbouw;
    • gelet op de uitkomsten van het onderzoek en de vraagstelling die aan het onderzoek ten grondslag ligt, een fundamenteel deel van deze woningen bestemd moet zijn voor starters en ouderen;
    • geen medewerking kan worden verleend aan het verzoek vanuit Den Hout om deze woningen uitsluitend en alleen beschikbaar te stellen aan mensen met een binding aan Den Hout aangezien een dergelijke voorwaarde in strijd is met de Huisvestingswet en niet passend wordt gevonden in de algemene opgave van de gemeente voor het bouwen van woningen en vervullen van een functie voor de regio;
    • voor de te bouwen woningen een zelfbewoningsplicht van 5 jaar van toepassing is.

    b. het zo veel als mogelijk verlenen van medewerking tot het realiseren van erfwoningen bij voormalige boerderijen in bestaande gebouwen, met uitzondering van het realiseren van dergelijke woningen rondom de Houtse Heuvel.


    Om dit te gaan realiseren wordt voorgesteld een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen van € 100.000,= en dit bedrag te activeren op de balans onder de materiële vaste activa binnen de functie grondexploitatie.

    Besluit

    Voorgesteld besluit:

    1. de komende jaren in Den Hout woningbouw mogelijk te maken via:
      a) Het opstarten van een CPO-project (via een daartoe formeel op te richten stichting*) op de locatie van v.v. Irene (nadat de verplaatsing van de voetbalvereniging een feit is), waarbij voor deze locatie in ieder geval geldt dat:
      • het uitgangspunt is dat de kosten voor het nieuwe sportpark en het bouw- en woonrijp maken van de te ontwikkelen nieuwe woningbouwlocatie in zijn geheel moeten worden gedekt vanuit de grondopbrengst van woningbouw op het huidige hoofdveld van v.v. Irene en de reservering in de UVP (uitvoeringsplanning) voor de renovatie van de huidige accommodatie;
      • indien mocht blijken dat niet alle woningen in CPO kunnen worden gerealiseerd binnen een periode van 2 jaar, de gemeente het recht behoudt het overige gebied te (laten) ontwikkelen via projectbouw;
      • gelet op de uitkomsten van het onderzoek en de vraagstelling die aan het onderzoek ten grondslag ligt, een fundamenteel deel van deze woningen bestemd moet zijn voor starters en ouderen;
      • geen medewerking kan worden verleend aan het verzoek vanuit Den Hout om deze woningen uitsluitend en alleen beschikbaar te stellen aan mensen met een binding aan Den Hout aangezien een dergelijke voorwaarde in strijd is met de Huisvestingswet en niet passend wordt gevonden in de algemene opgave van de gemeente voor het bouwen van woningen en vervullen van een functie voor de regio;
      • voor de te bouwen woningen een zelfbewoningsplicht van 5 jaar van toepassing is.
      b) Het zo veel als mogelijk verlenen van medewerking tot het realiseren van erfwoningen bij voormalige boerderijen in bestaande gebouwen, met uitzondering van het realiseren van dergelijke woningen rondom de Houtse Heuvel;
    2. Een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen van € 100.000,= en dit bedrag te activeren op de balans onder de materiële vaste activa binnen de functie grondexploitatie.
      * ’stichting’ is ter vergadering gewijzigd in ‘vereniging’

    Besluit over amendement 11A1
    Amendement 11A1 GBV-VHO “(pre)mantelzorgwoningen in Den Hout” is niet akkoord met 6 stemmen voor (GBV-VHO) en 23 tegen (GB-GL-VVD-D66-CDA-LOeS-PvdA).


    Besluit over het amendement 11A2
    Amendement 11A2 PvdA-GBV-VHO “ruimte geven aan initiatief van de Houtenaren” is unaniem akkoord.


    Besluit over het geamendeerde voorstel:
    Unaniem akkoord.
    De raad besluit:

    1. de komende jaren in Den Hout woningbouw mogelijk te maken via:
      a) Het opstarten van een CPO-project (via een daartoe formeel op te richten vereniging) op de locatie van v.v. Irene (nadat de verplaatsing van de voetbalvereniging een feit is), waarbij voor deze locatie in ieder geval geldt dat:
      • het uitgangspunt is dat de kosten voor het nieuwe sportpark in zijn geheel moeten worden gedekt vanuit de grondopbrengst van woningbouw op het huidige hoofdveld van v.v. Irene en de reservering in het UVP (uitvoeringsplanning) voor de renovatie van de huidige accommodatie;
      • indien mocht blijken dat niet alle woningen in CPO kunnen worden gerealiseerd binnen een periode van 2 jaar, de gemeente het recht behoudt het overige gebied te (laten) ontwikkelen via projectbouw. De periode van 2 jaar gaat in vanaf het moment dat de grond bouwrijp is;
      • gelet op de uitkomsten van het onderzoek en de vraagstelling die aan het onderzoek ten grondslag ligt, een fundamenteel deel van deze woningen bestemd moet zijn voor starters en ouderen;
      • geen medewerking kan worden verleend aan het verzoek vanuit Den Hout om deze woningen uitsluitend en alleen beschikbaar te stellen aan mensen met een binding aan Den Hout aangezien een dergelijke voorwaarde in strijd is met de Huisvestingswet en niet passend wordt gevonden in de algemene opgave van de gemeente voor het bouwen van woningen en vervullen van een functie voor de regio;
      • voor de te bouwen woningen een zelfbewoningsplicht van 5 jaar van toepassing is.
      b) Het zo veel als mogelijk verlenen van medewerking tot het realiseren van erfwoningen bij voormalige boerderijen in bestaande gebouwen, met uitzondering van het realiseren van dergelijke woningen rondom de Houtse Heuvel.
    2. Een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen van € 100.000,= en dit bedrag te activeren op de balans onder de materiele vaste activa binnen de functie grondexploitatie.
  12. 12

    In navolging van de Toekomstvisie Oosterhout 2030 en als aanvulling op de binnenstadsvisie en detailhandelsvisie hebben horecaondernemers en de gemeente Oosterhout de handen ineengeslagen om ook een toekomstvisie op te stellen specifiek voor de horeca in Oosterhout. De visie moet vooral huidige en toekomstige horecaondernemers en vastgoedeigenaren inspireren. De Horecavisie 2030 helpt horecaondernemers en vastgoedeigenaren om de juiste keuzes te maken om een duurzame exploitatie te kunnen starten en onderhouden.
    De visie onderscheidt als horecapijlers:
    - een sterk profiel
    - focus op kwaliteit
    - concentratiegebieden
    - blurring
    - duurzaam ondernemerschap stimuleren
    - jongeren
    - vergrijzing.
    De visie is ondersteund door een actieprogramma, zodat de uitvoering van de Horecavisie mee kan bewegen met de actualiteit in de komende jaren. Het actieprogramma omvat acties op het gebied van beleid, strategie en ruimte.

    Besluit

    Voorgesteld besluit:

    1. De horecavisie 2030 “De smaken van Oosterhout” en bijbehorend Actieprogramma vast te stellen.

    Besluit over amendement 12A1:
    Amendement 12A1 VVD-GB-GBV-VHO-GL-D66-PvdA-CDA is unaniem akkoord.
    Besluit over het geamendeerd voorstel:
    Akkoord met 28 stemmen voor (GB-VVD-GL-GBV-VHO-D66-CDA-PvdA en 1 stem van LOeS) en 1 stem tegen (LOeS, dhr. Schellekens).


    De raad besluit:

    1. in het Actieprogramma Beleid de volgende tekst toe te voegen:
      “Aandacht voor de jeugd tot 18 jaar
      We gaan de exacte behoefte van de doelgroep 18- onderzoeken. Het resultaat is uiterlijk eind 2022 beschikbaar. Onder regie van de gemeente gaan de afdeling JONG en het Jongerenpanel Oosterhout actief op zoek naar een geschikte uitgaans-/ontmoetingslocatie voor jongeren waarbij onder andere rekening wordt gehouden met leeftijd, actieradius en bereikbaarheid. De locatie is uiterlijk eind 2022 bekend.”
    2. de horecavisie 2030 “De smaken van Oosterhout” en het aangevulde bijbehorende Actieprogramma vast te stellen.
  13. 13

    Het Warandecluster is een gebied met veel activiteit en potentie op het gebied van sport en recreatie. Om de potentie te benutten en een kader te hebben voor komende ontwikkelingen is met betrokken partijen een visie gemaakt. De visie kenmerkt zich o.a. door:
    - nadrukkelijker de kansen in het gebied en de directe omgeving te benutten, zowel op sportief, recreatief als maatschappelijk gebied;
    - nog meer samen te werken met verenigingen in het gebied én met jongeren en de samenwerking tussen de sportverenigingen onderling te stimuleren en faciliteren;
    - de natuurlijke omgeving als belangrijk uitgangspunt te nemen bij de verdere ontwikkeling van het sportcluster: het biedt (nieuwe) kansen, maar stelt ook randvoorwaarden aan de ontwikkelingsmogelijkheden. We gaan voor “groene groei”;
    - het nader uitwerken van de kansen om de exploitatie van het sportcluster te verduurzamen;
    - voor iedereen de faciliteiten binnen het Sportcluster nog beter bereikbaar, toegankelijk en veiliger te maken.
    De komende jaren wordt in overleg met de Jonge Renner gezocht naar een geschikte alternatieve locatie om daarmee ruimte te bieden aan de groei van de wielerclub.

    Besluit

    Voorgesteld besluit:

    1. De visie op het Warande Sportcluster vast te stellen, waarbij:
      a. nadrukkelijker de kansen in het gebied en de directe omgeving worden benut, zowel op sportief, recreatief als maatschappelijk gebied;
      b. nog meer samen zal worden gewerkt met verenigingen in het gebied én jongeren en de samenwerking tussen de sportverenigingen onderling wordt gestimuleerd en gefaciliteerd;
      c. bij de verdere ontwikkeling van het sportcluster de natuurlijke omgeving van het gebied een belangrijk uitgangspunt blijft: het biedt (nieuwe) kansen, maar stelt ook randvoorwaarden aan de ontwikkelingsmogelijkheden. We gaan in het Sportcluster voor “groene groei”;
      d. de kansen om de exploitatie van het Sportcluster te verduurzamen nader zullen worden uitgewerkt;
      e. de faciliteiten binnen het Sportcluster voor iedereen nog beter bereikbaar, toegankelijk en veiliger worden;
      f. er de komende jaren in overleg met de Jonge Renner gezocht gaat worden naar een geschikte alternatieve locatie om daarmee ruimte te bieden aan de groei van de wielerclub.

    Besluit over het voorstel:
    Unaniem akkoord.

  14. 14

    Het Dagelijks Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) WAVA heeft het bedrijfsplan 2022 “Op weg naar een duurzaam perspectief” vastgesteld met daarbij de eerste begrotingswijziging 2022. De gewijzigde begroting laat een sterk veranderend beeld zien. In totaal is het resultaat € 482.000 lager dan in de oorspronkelijke begroting. Hiervan wordt € 152.000 ten laste gebracht van de reserve van MidZuid en komt € 330.000 voor rekening van de samenwerkende gemeenten. De bijdrage van de gemeente Oosterhout neemt toe met € 144.707 tot een bedrag van € 846.931.


    Voorgesteld wordt om een zienswijze in te dienen, waarin wordt opgeroepen om te blijven zoeken naar besparingsmogelijkheden en samen te werken aan een duurzaam financieel perspectief in lijn met het transformatieproces. Doel daarvan is de betrokkenheid te vergroten, een goed en transparant besluitvormingsproces te organiseren, tijdig te kunnen anticiperen op ontwikkelingen om uiteindelijk de beste dienstverlening voor onze inwoners te realiseren tegen een realistische prijs.

    Besluit

    Voorgesteld besluit:
    Op de gewijzigde begroting 2022 die is opgenomen in het bedrijfsplan 2022 van de
    GR WAVA/MidZuid de volgende zienswijze in te dienen:


    Wij onderkennen de uitdagingen waarmee ook MidZuid sinds de COVID-19 pandemie wordt geconfronteerd. We constateren dat het niveau van de gemeentelijke bijdrage 2022 en volgende jaren in de gewijzigde begroting naar boven is bijgesteld, terwijl de afgelopen jaren een dalende financiële bijdrage te zien was. Daarom dienen we een zienswijze in op het bedrijfsplan en de eerste begrotingswijziging voor 2022 en volgende jaren:

    1. We blijven van WAVA/MidZuid solidariteit vragen voor de financiële uitdagingen waarmee gemeenten kampen. Groei van de gemeentelijke bijdragen aan de Gemeenschappelijke Regeling past niet binnen deze financiële uitdagingen. We dringen er op aan dat de Gemeenschappelijke Regeling blijft zoeken naar besparingsmaatregelen voor 2022 en volgende jaren. Inzet zou moeten zijn dat de stijging bij de begroting van 2023 wordt aangepast en in lijn wordt gebracht met merenjarenbegroting zoals opgenomen in de oorspronkelijke begroting 2022.
    2. Wij vragen dat ten aanzien van de meerjarenbegroting 2023 en volgende jaren er een afstemming gaat plaatsvinden tussen financiële experts van gemeenten en van WAVA/MidZuid met de intentie om ombuigingen te vinden om in de buurt te komen van de eerdere prognoses in de (meerjaren)begroting.
    3. Wij dringen aan op gesprekken en besluitvorming over een duurzaam financieel perspectief voor MidZuid, nu de uitstroom van Wsw-medewerkers sneller gaat dan voorzien. Het duurzaam financieel perspectief moet in lijn liggen met de oorspronkelijke begroting 2022. Een organisatie met een kleinere omvang voor de huidige doelgroep is een reëel instrument om de gemeentelijke bijdrage op het beoogde niveau te brengen van de meerjarenbegroting als weergegeven bij de oorspronkelijke begroting 2022.
    4. Uitgangspunt blijft dat inwoners die vallen onder de Participatiewet zoveel mogelijk bij reguliere werkgevers geplaatst worden. Hierbij dient zoveel mogelijk uitgegaan te worden van een arbeidsovereenkomst bij de reguliere werkgever. Bij inzet van een detacheringsconstructie is het uitgangspunt dat dit een tijdelijk karakter heeft.
    5. In het kader van het transformatieproces is de samenwerking al verbeterd tussen de gemeenten en MidZuid. We roepen op deze lijn voort te zetten (van bestuur tot consulent). Doel hiervan is de betrokkenheid te vergroten, een goed en transparant besluitvormingsproces te organiseren, tijdig te kunnen anticiperen op ontwikkelingen om uiteindelijk de beste dienstverlening voor onze inwoners te kunnen realiseren tegen een realistische prijs.

    Besluit over het voorstel:
    Unaniem akkoord.

  15. 15

    Gemeenten zijn verplicht een regeling vast te stellen voor de bekostiging van het leerlingenvervoer. In 2014 heeft de gemeenteraad de huidige Verordening leerlingenvervoer gemeente Oosterhout vastgesteld. Sindsdien zijn er veel ontwikkelingen geweest in het sociaal domein en specifiek in het passend onderwijs, waardoor de verordening dient te worden geactualiseerd. Om die reden is de Verordening bekostiging leerlingenvervoer gemeente Oosterhout 2022 opgesteld.
    Deze verordening sluit aan bij de ontwikkelingen in het sociaal domein en het passend onderwijs, voldoet aan de gewijzigde regelgeving en jurisprudentie en heeft een nieuwe opzet met een duidelijkere structuur. De basisgedachte van de verordening is ongewijzigd, namelijk: het financieel ondersteunen van ouders in de kosten die zij moeten maken wanneer hun kind gebruik moet maken van leerlingenvervoer.

    Besluit

    Voorgesteld besluit:

    1. de verordening bekostiging leerlingenvervoer gemeente Oosterhout 2022 vast te stellen.

    Besluit over het voorstel:
    Unaniem akkoord.

  16. 16
    Sluiting