Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

dinsdag 25 mei 2021

19:30 - 23:00
Locatie

digitaal

Voorzitter
Burgemeester Mark Buijs
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1
    Opening en mededelingen
  2. 2

  3. 3

    Besluit

    De raad stelt de besluitenlijsten van 28 april 2021 en 6 mei 2021 ongewijzigd vast.

  4. 4

    Besluit

    De raad besluit conform het voorstel over de aan de gemeenteraad geadresseerde brieven.

  5. 5

    Besluit

    De raad zendt een brief aan de autoriteiten van Rusland.

  6. 6

    Bij graafwerkzaamheden geldt een wettelijke verplichting om de kwaliteit van de grond die gegraven en verplaatst wordt te kennen. Als de kwaliteit niet aan de normen voldoet, moeten aanvullende maatregelen genomen worden. Om er voor te zorgen dat werkzaamheden in onze gemeente door kunnen gaan zonder aanvullend grondonderzoek, zijn in de Nota Bodembeheer PFAS de normen lokaal ingevuld.

    Besluit

    Voorstel:

    1. Vast te stellen de Nota Bodembeheer PFAS met daarin beschreven de Lokale Maximale Waarden;
    2. Vast te stellen de Bodemkwaliteitskaart met daarin aangegeven het bodembeheersgebied zoals beschreven in de Nota bodembeheer PFAS.

    Besluit:
    Unaniem akkoord (hamerstuk).

  7. 7

    Een deel van de te bouwen grondgebonden woningen en gestapelde appartementen in Slotjes Midden komen ter plaatse van (tot recent) openbare ruimte. Daarom wordt voorgesteld om delen van de voormalige rijbaan en voetpaden van Wilhelminakanaal Noord, tussen de Heinsiusstraat en Pieter Vreedestraat, te onttrekken uit de openbaarheid.

    Besluit

    Voorstel:
    Ten behoeve van de bouw van woningen in Slotjes Midden (deelplannen 4 en 5), delen van Wilhelminakanaal Noord, tussen de Heinsiusstraat en Pieter Vreedestraat, te onttrekken uit de openbaarheid, zoals aangegeven op tekening 1.


    Besluit over het voorstel:
    Akkoord met 30 stemmen voor (GB-VVD-GroenLinks-GBV-CDA-D66-PvdA-Groen Brabant-LZP) en 1 stem tegen (VHO).

  8. 8

    De pilot “regelvrij integraal sociaal domein” is gestart in oktober 2019 naar aanleiding van een initiatief van de raad. Aan de GGD West-Brabant is opdracht verstrekt om de pilot gedurende de looptijd te monitoren en een evaluatierapport op te stellen.
    Uit de evaluatie komt naar voren dat integraal werken een meerwaarde kan hebben, zeker als er sprake is van multi-probleemcasuïstiek. In dergelijke gevallen kan het worden beschouwd als klantvriendelijker en kan het meer rust brengen in de situatie van het gezin. Integraal werken zal echter niet in alle gevallen de oplossing zijn voor de heersende problematiek. Het is dus geen garantie voor succes of voor (op de korte termijn) financiële besparingen.
    De verdere doorontwikkeling van integraal werken past in de visie sociaal domein en sluit aan bij de organisatie ontwikkeling die in gang gezet is. Hierbij zijn een integrale benadering en een proactieve houding belangrijke uitgangspunten. Er is al veel in gang gezet om dit vorm te geven en de aanbevelingen uit de evaluatie van de pilot kunnen als input worden gebruikt bij de doorontwikkeling.

    Besluit

    Voorstel:

    1. het college te verzoeken de geleerde lessen en aanbevelingen uit de evaluatie van de pilot:
      a. rugdekking voor professionals;
      b. inbedden van de methodiek ‘Omgekeerde toets’;
      c. duidelijke taakverdeling en functieomschrijving;
      d. tijd/ruimte binnen het werkplan;
      e. delen van successen,
      te vertalen naar de uitvoeringspraktijk bij de doorontwikkeling van de integrale werkwijze in het sociaal domein.

    Besluit over het voorstel:
    Unaniem akkoord.

  9. 9

    De wijze waarop vormgegeven wordt aan de uitvoering van de Wmo wordt neergelegd in een verordening. In de verordening worden in grote lijnen de kaders neergelegd. De verordening vormt de (juridische) basis voor het lokale gemeentelijke beleid en bepaalt wat de criteria zijn op basis waarvan inwoners van Oosterhout al dan niet toegang krijgen tot een maatwerkvoorziening en beschermt daarmee tevens de rechtszekerheid van de inwoners.


    Op het gebied van het persoonsgebonden budget (pgb) willen we verdere stappen zetten om kwaliteit van ondersteuning te kunnen garanderen aan inwoners en om fraude en oneigenlijk gebruik van voorzieningen middels pgb te voorkomen. Kwaliteitseisen stellen aan aanbieders die vanuit een pgb worden gefinancierd, draagt hieraan bij. De belangrijkste inhoudelijke wijzigingen staan in de artikelen 6 t/m 8 (verordening en toelichting).

    Besluit

    Voorstel:
    De Verordening Maatschappelijke ondersteuning 2021 gemeente Oosterhout vast te stellen.
    De voorzitter meldt dat door recente informatie de formulering vervalt, die onder artikel 6 lid 7 onder d in het concept stond (“Zorgverlener beschikt over een geldige AGB-code”).


    Besluit over het voorstel:
    Unaniem akkoord.

  10. 10

    In 2013 is het ontwerp voor de ecologische verbindingszone Contreie inclusief compensatiebos vastgesteld. In het raadsvoorstel van 2013 is een kostenraming voor de aankoop en aanleg van de gehele EVZ opgenomen van € 4,6 miljoen ten laste van de vrije reserve. Daarvan is € 3,1 miljoen ingezet voor het noordelijk deel (2014). Voor de aankoop en aanleg van het zuidelijk deel van de EVZ is daarmee nog een bedrag van € 1,5 ten laste van de vrije reserve gereserveerd. Inmiddels naderen de bouwwerkzaamheden in de Contreie hun einde en is gestart met de voorbereidingen om te komen tot de aanleg van het zuidelijk deel van de EVZ. Om gronden aan te kunnen kopen en t.z.t. over te kunnen gaan tot aanleg van de EVZ is het nodig om de gereserveerde gelden ter beschikking te stellen.

    Besluit

    Voorstel:
    Een krediet van € 1,5 miljoen beschikbaar te stellen ten laste van de vrije reserve voor de verwerving van de gronden en de aanleg van de ecologische verbindingszone inclusief compensatiebos Contreie - Zuid.


    Besluit over het voorstel:
    Akkoord met 30 stemmen voor en 1 onthouding (dhr. Van Ginneken GBV)

  11. 11

    De Rekenkamer West-Brabant (RKWB) heeft het wegbeheer- en onderhoud in onze gemeente onderzocht. Op basis daarvan doet de RKWB vijf aanbevelingen, met daarin verwerkt nog enkele suggesties. Op 2 maart jl. heeft uw raad kennis genomen van het rapport van de Rekenkamer en besloten om de aanbevelingen over te nemen en het college op te dragen om de aanbevelingen ter hand te nemen en de raad uiterlijk 1 februari 2022 via een raadsinformatiebrief te informeren over de voortgang.
    Het uitvoeren van dit raadsbesluit van 2 maart 2021 vraagt ambtelijke capaciteit én de nodige kennis en expertise. Het heeft de voorkeur om deze aanbevelingen door een extern deskundig bureau op te laten pakken.  Daarvoor is krediet nodig.

    Besluit

    Voorstel:
    een krediet van € 40.000 beschikbaar te stellen ten laste van de vrije reserve voor het uitvoeren van de aanbevelingen van de Rekenkamer West-Brabant inzake het wegbeheer en -onderhoud en dit bedrag te dekken uit de algemene reserves.


    Besluit over het voorstel:
    Unaniem akkoord.

  12. 12
    Sluiting